کرسی یونسکو در سلامت اجتماعی و توسعه

بیانیه پایانی یازدهمین همایش سراسری سازمان‌های غیردولتی ایران با تاکید بر سلامت اجتماعی

یازدهمین همایش سراسری سازمان‌های غیردولتی ایران در روزهای ۹ و ۱۰ اسفند ۹۶ در شهر اصفهان برگزار شد. اکنون بعد از گذشت ۱۱ همایش و ۲۰ سال از عمر این همایش‌ها، جامعه سازمان‌های غیردولتی ایران به یک بلوغ رسیده و گام در راهی می‌نهد که در ادامه نیاز به مشارکت و هم‌فکری بیشتر برای تبلور آرمان‌های این سازمان‌ها جهت رسیدن به توسعه پایدار وجود دارد.

شرکت کنندگان در یازدهمین همایش سراسری سازمان‌های غیردولتی در ابتدا ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت جمعی از هم‌وطنان عزیزمان به ویژه فعالان عرصه محیط‌زیست در سانحه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج، با خانواده‌های بازماندگان این سانحه و نیز عزیزانی که در سوانحی چون زلزله‌ استان‌های کرمانشاه و کرمان و کشتی سانچی آسیب دیده‌اند، ابراز هم‌دردی می‌کند.

هم‌چنین شرکت‌کنندگان در همایش مراتب تقدیر و تشکر خود را از «شورای هماهنگی همایش‌های سازمان‌های غیردولتی ایران» و «بنیاد حمایت از فرزندان مهر سپهر اصفهان» و همه عزیزان بخش‌های غیردولتی،  خصوصی و دولتی که در برگزاری این همایش یاری رساندند، اعلام می‌دارد.

همایش یازدهم با موضوع «مشارکت اجتماعی، مطالبه‌گری اجتماعی و توسعه پایدار» در حالی برگزار شد که لزوم توجه به مباحث مشارکت اجتماعی و روحیه مطالبه‌گری در بین سازمان‌های غیردولتی و دولتی یک ضرورت و نیاز جدی است.

در همین راستا نیاز هست دولت ضمن حمایت از سازمان‌های غیردولتی بستر مناسبی برای توسعه  مشارکت‌های اجتماعی فراهم کند. همچنین سازمان‌های غیردولتی باید با تقویت روحیه مطالبه‌گری خود تلاش کنند تا نیازهای به حق جامعه و مردم را محقق سازند.

در یازدهمین همایش سازمان های غیردولتی ایران با توجه به برگزاری چهار پنل با موضوعات «توسعه پایدار»، «مشارکت اجتماعی»، «مطالبه‌گری اجتماعی» و «مسئولیت اجتماعی» و نیز برگزاری پنل مربوط به قانون سازمان‌های غیردولتی، امضاکنندگان این بیانیه موارد ذیل را جهت تسهیل در راه توسعه مشارکت‌های اجتماعی و روحیه مطالبه‌گری سازمان‌های غیردولتی پیشنهاد می‌دهند:

  1. بومی سازی و توجه به الزامات بومی، بوم‌وندی و زیست‌بوم در مقوله توسعه پایدار یک ضرورت جدی است.
  2. نیاز هست تا سازمان‌های غیردولتی در مباحث مختلف فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و…. در هر سه بخش مشورتی، نظارتی و اجرایی ورود پیدا کنند.
  3. با عنایت به نیاز امروز سازمان‌های غیردولتی، ایجاد و توسعه ساختارهای مناسب و تعامل سازنده بین سازمان‌های غیردولتی و دانشگاه‌ها یک ضرورت است و باید در راستای توانمندسازی سازمان‌های غیردولتی یک نظام آموزشی تعریف شود.
  4. مشارکت به عنوان یک اصل اساسی در بین سازمان‌های دولتی و غیردولتی جهت دستیابی به توسعه پذیرفته شده است و این اصل باید جنبه تعاملی در راستای رسیدن به اهداف توسعه پایدار داشته باشد.
  5. در بحث توسعه پایدار باید به دنبال ایجاد یک نگرش صحیح از این موضوع در بین فعالان سازمان‌های غیردولتی بوده و در این راستا توانمندسازی این فعالان یک نیاز است.
  6. آموزش نگاه نقادانه و مطالبه‌گرانه به کودکان و نوجوانان و احاد جامعه و کمک به تبدیل شدن بحث مطالبه‌گری به عنوان بخشی از فرهنگ عمومی جامعه باید مورد توجه سازمان‌های غیردولتی قرار بگیرد.
  7. با استفاده از بستر مطالبه‌گری در راستای پاسخ‌گویی شفاف دولت، نهادها و اشخاص گام برداشته و شفاف سازی به عنوان یک اصل مهم تلقی شود.
  8. ایجاد بسترهای قانونی برای همکاری و هم‌افزایی مشترک بین تمامی سازمان‌های غیردولتی فعال در حوزه‌های مختلف یک نیاز جدی است.
  9. بازنگری و شفاف‌سازی بیانیه ماموریت سازمان‌های غیردولتی یک ضرورت بوده به گونه‌ای که نقش آنها در فرآیند توسعه اجتماعی به صورت دقیق تبیین شود.
  10. ایجاد بستر مناسب برای نقش آفرینی سازمان‌های غیردولتی در راستای تحقق سلامت اجتماعی یک ضرورت انکار ناپذیر است.
  11. سازمان‌های غیردولتی ایران ضمن تاکید بر اجرای اصل ۲۶ قانون اساسی، «حمایت» از نهادهای مدنی را وظیفه دولت دانسته، «نظارت» را به نحو شایسته حق دولت تلقی کرده، ولی دولت باید از هرگونه «دخالت» در فعالیت‌های مدنی و اجتماعی این سازمان‌ها خودداری کند.
  12. با توجه به بلوغ سازمان‌های غیردولتی و مشارکت در توسعه کشور و با عنایت به غیرتجاری بودن آنها لزوم بهرمندی از حمایت‌های اجتماعی به ویژه بیمه پیشنهاد می‌شود. بحث بیمه یارانه‌ای فعالان سازمان‌های غیردولتی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
  13. با توجه به حوادث و سوانح پیش آمده در کشور و استمرار آن و عدم پیگیری، به جهت پیشگیری از تکرار چنین حوادثی نیاز هست تا ساماندهی، نوسازی و ایمن‌سازی ناوگان حمل ونقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی مورد توجه قرار گرفته تا زین پس شاهد از دست رفتن سرمایه‌های اجتماعی و آینده سازان این مرزوبوم نباشیم. بنابراین شرکت کنندگان در این همایش ضمن حمایت از کمپین «تا کی تسلیت» پیگیری موارد مطرح شده در این کمپین را مصداق بارز مطالبه‌گری اجتماعی می‌دانند و به نمایندگی از افکار عمومی خواستار پاسخ‌گویی شفاف وزیر راه وشهرسازی در جمع سازمان‌های غیردولتی هستند.

در پایان پیشنهاد می‌شود به جهت تقویت همایش سازمان‌های غیردولتی در سال‌های آینده، بازسازی و تقویت ساختار اطلاع‌رسانی شورای هماهنگی برای در جریان قرار گرفتن فعالان سازمان‌های غیردولتی ایران از روند برگزاری و نیز پیگیری مصوبات مورد توجه قرار گیرد.

فهرست